Goodreads #1

18:03



Ik las deze week een boek. Het was in niets wat ik ervan verwachtte. Het was miljoenen keren beter. Boeken die miljoenen waard zijn, moet je delen, vind ik. Dat doe ik bij deze dan ook.


De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween

Ter achtergrond, eerst en vooral de omschrijving vanop de achterflap: "Allan wordt honderd en dat wordt groots gevierd in het bejaardentehuis, behalve dan dat de jarige het op zijn heupen krijgt en kort voordat het feest losbarst, vertrekt. De tijd die hem rest kan hij beter besteden, vindt hij, en hij klimt uit het raam en verdwijnt. Pers en wethouder hebben het nakijken. Vanaf het moment dat hij het bejaardentehuis verlaat, wordt De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween een soort roadtrip waarbij de lezer de memorabele avonturen van de 100-jarige meemaakt. Memorabele momenten uit zijn eigen leven én die van de twintigste-eeuwse geschiedenis passeren de revue, met Allan als wel heel bijzonder gezelschap."

Normaal gezien ben ik geen lezer van grappige boeken. Ik ga voor serieus, met hier een daar een vleugje spanning of drama, en af en toe wordt er al eens een traantje weggepinkt. Maar lachen met een boek? Not so much. Nadat ik echter verschillende mensen positief hoorde wezen over dit boek, besloot ik het toch een kans te geven. Over de inhoud ervan wil ik niet teveel weggeven, zodat jullie evengoed verrast kunnen zijn. Maar met net voldoende ironie en overdrijving, was dit boek voor mij een voltreffer. Zo bizar dat het sterk wordt. Wie een realistisch, ontroerend boek verwacht begint er beter niet aan. Als je echter op zoek bent naar pure ontspanning om op koude nachten met een tas thee onder een dekentje te kruipen: zoek niet verder en geniet ervan.

Gisteren deed ik in de kringwinkel trouwens nog enkele boekkoopjes: Animal Farm, Schindler's List en The Great Gatsby staan dus als volgende op mijn leeslijst.

You Might Also Like

2 reacties

  1. Ik moest even reageren op je blog, dankjewel voor je lieve reactie!

    Dit boek ligt ook al heel lang te verstoffen in de kast, m'n vriend (of moet ik nu man zeggen, ik moet er nog even aan wennen) heeft het gelezen en vond het te gek maar ik vertik het steeds om er aan te beginnen. Als iedereen zo enthousiast is, misschien toch maar eens aan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen, 't is echt een aanrader! Maar ik ken het gevoel, soms geraak ik ook écht niet begonnen aan een nieuw boek... Proficiat met jullie huwelijk trouwens, en wat ziet jullie reis er tof uit! Ik kijk er al naar uit er meer over te lezen :-)

      Verwijderen

Subscribe