Goodreads #2 Het Rosie Project

06:55

Het vorige artikel waarin ik over een boek vertelde had duidelijk effect, want een vriendin wist me te zeggen dat ze na het lezen van mijn blog echt heel graag "dat boek van die man die uit het raam valt" wil lezen. Reden genoeg om nog een boek aan te prijzen dus! Waarschijnlijk kom ik nu met vijgen na Pasen, want dit boek is al alom geprezen, maar aangezien het het leukste boek is dat ik de afgelopen tijd las, vind ik het toch de moeite waard. Wie weet twijfelde je al lang om Het Rosie Project te lezen, en haal ik je nu net over de streep. 

De laatste maanden heb ik wat moeite met lezen. Ik begrijp niet zo goed waarom, want al sinds ik een ukkie was dat haar eerste lettertjes ontcijferde lees ik boeken bij de vleet. Ik heb jarenlang moeite gehad met de limiet die de bib mij oplegde: 7 boeken per drie weken? Onmogelijk, veel te weinig! Nu ben ik echter supersnel afgeleid, waardoor ik nooit tegoei in een boek vertrokken geraak. Bovendien val ik om een onbekende bizarre reden vaak binnen het half uur in slaap eens ik begin te lezen, zelfs als ik initieel niet moe was. Vind ik super spijtig, dus probeer ik de laatste tijd mijn elektronica ver uit de buurt te leggen als ik ga lezen, en ga ik tussendoor een rondje joggen om wakker te blijven. (Dat laatste is -helaas- niet waar).

Maar goed. Het Rosie project dus.

Deze afbeelding is van Flickr, omdat mijn boek naar de bib moest. Volgende keer doe ik het beter!

Flaptekst: De autistische Don Tillman doceert genetica aan de universiteit. Hij is superintelligent, kan geweldig koken en is op zoek naar een vrouw. Door zijn sociale onhandigheid is hij echter nooit verder gekomen dan een eerste date. Met behulp van een zestien pagina's tellende vragenlijst hoopt hij zijn perfecte partner te vinden. Dan komt Rosie Jarman in zijn leven: verre van perfect, maar wel intelligent en mooi. En ze is ook op zoek naar haar biologische vader - een zoektocht waarbij Don haar misschien zou kunnen helpen.

Nu vertelde ik jullie in mijn vorige boekenpost dat ik zelden grappige boeken lees. Ik doe mezelf geen eer aan, want dit is er weer één. Gelukkig was het meer dan dat. Ik las onlangs nog een ander boek over een autistische jongen (Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht), en hoewel dat eveneens grappig bedoeld was, vond ik het eerder overdreven. Het Rosie Project is echter super herkenbaar van wat ik in de les over autisme leerde, en van mijn eigen auti-trekjes ;-). Hoewel de flaptekst mij een beetje flauw in de oren klonk (of in de ogen zag?) viel dat reuze mee. De schrijfstijl is origineel en meeslepend, én ik had de plot niet zien aankomen. Verwacht geen ontzettend hoogstaande literatuur die blijft nazinderen, wel ideale en oprecht grappige vakantielectuur voor mensen met concentratieproblemen. En ik beloof het plechtig: volgende keer geen grappige boeken meer, dan begin ik aan het echte werk.

Hebben jullie een aanrader voor mij? Dat mag je altijd laten weten!

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe