Tweedehands koopjes | Do's en don'ts

08:17

Ondertussen heb ik heel wat ervaring met de wondere wereld van rommelmarkten, kringloopwinkels en tweedehandssites. Ik mag me best gelukkig prijzen, want ik vond al heel wat mooie dingen. Een zijden jasje, een mooie leren weekendtas en ontelbaar veel kopjes en bordjes zijn ondertussen al de mijne, en ook mijn favoriete paar laarzen vond ik op de rommelmarkt. Ik geef dan ook met plezier een paar tips waarmee ook jullie de beste koopjes op de rommelmarkt kunnen vinden!

Rommelmarkt koopjes
Koopjesjagen op het Waterlooplein in Amsterdam :-)


Ga heel vroeg, of net heel laat

Vroeg opstaan kan je heel wat opleveren, want logischerwijs zijn de mooiste en beste spulletjes op dat moment allemaal nog beschikbaar. Toen ik zelf op de rommelmarkt stond merkte ik dat de échte koopjesjagers er al stonden nog voordat de rommelmarkt officieel begon. Dit zijn vaak nogal vervelende mensen die belachelijk lage prijzen bieden - moest je zelf op de rommelmarkt willen staan, laat je vooral niet door hen afschrikken! Ben je niet zo'n vroege vogel, kan ook tegen het einde van de rommelmarkt voordelen hebben: mensen nemen niet graag dingen terug mee naar huis, en zijn dan vaak bereid hun spulletjes voor een lagere prijs te verkopen. Ook dan kan je dus nog koopjes doen!

Houd een doel voor ogen

Het moeilijke op de rommelmarkt is om de waardevolle spulletjes tussen de rommel uit te filteren. Het helpt dan ook als je met een doel voor ogen vertrekt: ben je op zoek naar een broek, dan hoef je al niet de hele stapel T-shirts door te ploeteren. Zie er ook de charme van in, als je na het vastnemen van vijftig verschillende broeken dé perfecte broek vindt, voelt dat eens zo fijn.

Rommelmarkt koopjes
Gezellig platen uitzoeken, opnieuw op het Waterlooplein

Neem je tijd

Als je iets tegenkomt dat too good to be true lijkt, dan is het soms ook wel zo. Laat je dus niet opjagen door de verkoper, maar bekijk het stuk dat je wilt kopen rustig, grondig en langs alle kanten. Is er niets kapot, verkleurd of versleten? 

Durf te onderhandelen

Hier heb ik het lang heel moeilijk mee gehad, maar vind je een prijs te hoog, probeer dan écht af te dingen. Blijf natuurlijk ook redelijk, maar vaak lukt het wel om er nog enkele euro's af te krijgen. Begin altijd iets lager dan wat jij eraan wil geven, en vaak kom je dan ergens in het midden uit. Rommelmarktverkopers gaan er vaak van uit dat er nog onderhandeld zal worden, en beginnen dan ook aan een iets te hoge vraagprijs. Durven loont écht!

Deze tips zijn natuurlijk enkel van toepassing op rommelmarkten, in de kringwinkel komt het er vooral op aan regelmatig langs te gaan zodat je de nieuwe stuks er zo uitpikt. Wat betreft tweedehandssites, deze gebruik ik enkel als ik specifiek naar iets op zoek ben, anders zie ik door de bomen het bos écht niet meer.

Hebben jullie nog andere tips voor mij?

You Might Also Like

0 reacties

Subscribe